“Iedereen heeft het recht zich vrijelijk te verplaatsen en te vertoeven binnen de grenzen van elke staat’’ - Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (Artikel 13, §1). Toch botst dit recht op ecologische grenzen. Eén vijfde van de Belgische broeikasgasemissies zijn afkomstig van wegverkeer - een stijging van een kwart in de laatste drie decennia. Ondanks onze ‘pole position’ als wereldwijde filekampioen kampt één vijfde van de Belgen ook met bereikbaarheidsarmoede. Mobiliteit is dus erg ongelijk verdeeld.
Steden vormen de zenuwknopen in dit mobiliteitssysteem. Hoe schakelen stedelijke beleidsmakers naar een duurzame en rechtvaardige toekomst voor mobiliteit? Hoe zorgen zij ervoor dat de baten en kosten van maatregelen om de ecologische impact van onze mobiliteit op een rechtvaardige manier over de bevolking worden verdeeld? Van snelheidsbeperkingen op autowegen en de slimme kilometerheffing in Brussel tot de lage emissiezone zones in Gent en Antwerpen. We maken samen met vooraanstaande beleidsmakers en experts de balans op van het stedelijk beleid om mobiliteit duurzamer te maken: is het effectief en ook sociaal rechtvaardig?
We zoeken naar overzicht en inzicht vanuit onderzoek en praktijk met
Els Van den broeck (directeur Mobiel 21)
Thomas Vanoutrive (Mobiliteitsexpert UAntwerpen)
Eva Van Eenoo (VUB, Comsopolis, moderator)
Maak De Stad
De stad wordt niet enkel ‘bedacht’ aan de tekentafel, maar op verschillende manieren ‘gemaakt’, door steeds meer diverse spelers. In deze serie gaan ‘denkers’ en ‘doeners’ met elkaar en het publiek in dialoog over urgente stedelijke vraagstukken . Op die manieren ontdekken we nieuwe manieren om de stad te herdenken en te hermaken. De serie is georganiseerd door Stadsform in samenwerking met het Antwerp Urban Studies Institute.